Апел поводом увођења система "Београд плус"

22. мaj 2023.
Апел поводом увођења система "Београд плус"

Поштовани, како је одлуком градске власти покренуто скидање валидатора из возила јавног превоза града Београда и увођење новог система наплате карата у јавном превозу, а како се ради о теми која је од великог интереса за град Београд и његове грађане, с тога Вам се јављамо са апелом у име наших одборника Скупштине града Београда и свих оних грађана које представљамо. Без жеље да у овом апелу залазимо у то да ли је претходни уговор лош или добар, јер смо годинама уназад упућивали критике и указивали на штетност тог уговора као што смо изнели и наше критике поводом увођења новог система наплате карата „Београд Плус“, овде желимо да истакнемо неке проблеме грађана који су се појавили као последица доношења градских одлука.

Скидањем валидатора грађани су остали ускраћени и неких позитивних услуга које су долазиле од њиховог коришћења, за неке смо добили обавештење да ће бити решене док је за неке оно изостало. Најпре валидатори су омогућавали звучно обавештење о тренутној станици возила као и о првој следећој. То звучно обавештење је било од велике помоћи слабовидим и слепим особама приликом њиховог сналажења у јавном превозу. Безпотребним превременим скидањем валидатора слабовиде и слепе особе остале су ускраћене ове услуге и на тај начин могућност њиховог сналажења у јавном превозу је много отежана. Поред тога валидатори су омогућавали комплетан приказ трасе линија возила на којима су били постављени са детаљним приказом свих станица, што је свим грађанима олакшавало сналажење у јавном превозу приликом посете неког, за њих мало мање познатог, дела града.

Апелујемо да моментално уведете звучно обавештења о тренутним и будућим станицима у возилима јавног превоза, било враћањем дела валидатора или увођењем нове опреме, како би се омогућило слабовидим и слепим особама несметано функционисање у јавном превозу. Потом да обезбедите и детаљан приказ целокупних траса линија са свим стајалиштима, у свим возилима, како би се подједнако свим грађанима омогућило лакше сналажење у јавном превозу. Такође требало би да изнесете информацију о томе да ли ће опција звучног обавештења о стајалиштима и приказ целокупних траса линија са свим стајалиштима бити предвиђена у возилима јавног превоза у оквиру новог система,  набавком новог софтвера и нове опреме за систем „Београд плус“. Уколико неће бити омогућена апелујемо на Вас да и ту опцију омогућите.

Други део захтева тиче се саме опреме са валидаторима, конкретно шта ће град Београд урадити са том опремом. Како је као једина позитивна ствар у оквиру потписивања и спорвођења штетног уговора о јавно-приватном партнерству, у оквиру наплате карата у јавном превозу, годинама у назад истицано то да након завршетка уговора опрема остаје у рукама града. Међутим најављено је да ће се набавити комплетно нова опрема са новим софтвером. Мислимо да грађани морају да знају шта ће са постојећом опремом бити, јер је она њиховим новцем плаћена. Јасно је да се уређаји не могу  користити без софтвера, а софтвер град Београд нема јер према уговору он припада компанији Кенткарт. Остаје нејасно зашто се купује нова опрема када већ имамо постојећу и да ли је постојала могућност да се набави само софтвер за мониторинг јавног превоза и да се примени на већ поменутој постојећој опреми, а не да се купује комплетно нова. Да ли је заиста потребно да се набавља нова опрема и то у вредности, према подацима о набавкама ЈКП Наплата превозне услуге Београд, од 102 милиона динара, скоро 900 хиљада евра. Без обзира да ли ће новац за ту опрему бити набављен из буџета града Београда или у оквиру пројекта „Smart city“, свакако се тај новац може искористити за унапређење неког другог дела јавног превоза.

Апелујемо да јавности доставите информацију о томе да ли сте извели студију изводљивости о томе да ли се може набавити само софтверско решење и применити на већ постојећој опреми, која је у власништву града? Да кажете да ли је то могуће и исплативо или није и ако није због чега је то тако? Да ли је опрема можда прављена специфично за софтвер Кенткарта? Уколико сте направили студију, да нам доставите и ту анализу. Уколико уређаје и валидаторе из оправданих разлога није могуће користити мимо софтвера Кенткарта, битно је да грађани то знају јер би то значило да су поново обманути. Уколико је то истина још једном се истиче потреба да се поднесу кривичне пријаве против свих оних који су учествовали у потписивању ових штетних уговора о јавно-приватном партнерству о наплати карата у јавном превозу, протеклих година. Такође требало би и да кажете јавности када ћете поднети те кривичне пријаве како сте грађанима и обећали?